pieprz cayenne

Wyciąg z pieprzu kajeńskiego na odchudzanie

Pieprz cayenne to popularna przyprawa, która słynie ze swojej ostrości. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że poza walorami smakowymi ma on również cenne właściwości lecznicze. Zawarta w nim kapsaicyna pomaga leczyć nadciśnienie tętnicze, chorobę wrzodową oraz bóle reumatoidalne. Jest to również doskonały, naturalny wspomagacz odchudzania. Jeśli szukasz więc sposobu na przyspieszenie przemiany materii, warto włączyć go do swojej diety.

Z tego artykułu dowiesz się:

Skąd pochodzi pieprz cayenne?

Pieprz cayenne to przyprawa, która powstaje ze specjalnej odmiany papryki – Capsicum frutescens. Warzywo to dojrzewa w pełnym słońcu, następnie jest suszone i mielone na proszek charakteryzujący się intensywnym, ostrym smakiem. Pieprz kajeński wywodzi się z Ameryki Środkowej, jednak do Europy trafił już na przełomie XVI i XVII wieku za sprawą hiszpańskich i portugalskich odkrywców. Aktualnie papryka uprawiana jest przede wszystkim w Pakistanie, Indiach, Argentynie oraz w USA.

Cechą charakterystyczną pieprzu kajeńskiego jest intensywnie pomarańczowy odcień i pikantny smak. Właściwości te to zasługa kapsaicyny, która podrażnia kubki smakowe, dając uczucie intensywnej ostrości potraw. Dla porównania papryczka jalapeno w skali ostrości Scoville’a liczy sobie od 2500 do 8000 SHU. Natomiast pieprz cayenne od 30 000 do 50 000 SHU. Mimo tak pokaźnej ostrości kapsaicyna ma jednak wiele innych cennych właściwości, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. W papryce tej można też znaleźć wiele witamin i składników mineralnych. W efekcie warto wprowadzić ją do swojej diety nie tylko ze względu na pikantność przygotowywanych potaw.

Pieprz kajeński – właściwości lecznicze

Papryczka cayenne już od wielu lat była wykorzystywana w medycynie ludowej wśród mieszkańców Ameryki Środkowej, skąd pochodzi. Już wtedy zauważono, że warzywo to wspomaga pracę organizmu na wiele różnych sposobów.

Na szczególną uwagę zasługuje wspomniana kapsaicyna, która stanowi najważniejszy składnik bioaktywny pieprzu kajeńskiego. W papryczce znajdują się jednak również cenne witaminy i minerały, które wykazują terapeutyczny wpływ na organizm. Ostry smak to nie wszystko, ponieważ pieprz cayenne znany jest ze swoich właściwości antybakteryjnych oraz przeciwbólowych.

Działanie kapsaicyny już dawno doceniono w przypadku nerwobóli oraz powszechnego bólu głowy. Składnik ten szybko stał się więc elementem maści rozgrzewających oraz plastrów łagodzących dyskomfort w bolesnych miejscach. Papryka zawierająca kapsaicynę wykazuje też działanie przeciwzapalne, ponieważ substancja ta hamuje działanie neuropeptydu odpowiedzialnego za stany zapalne. Jest więc stosowana również w leczeniu objawów zapalenia stawów.

Wśród właściwości pieprzu kajeńskiego warto też wspomnieć o jego aktywności antynowotworowej, którą wykazali uczeni z uniwersytetu w Nottingham. Wyciąg z papryczki cayenne hamuje rozwój komórek rakowych oraz przyczynia się do ich niszczenia, nie wyrządzając tym samym szkody zdrowym komórkom organizmu. Jego skład wykazuje także korzystne działanie dla układu odpornościowego. Dzięki temu pieprz cayenne bywa stosowany jako lekarstwo na katar i przeziębienie.

Z pieprzem cayenne kojarzone są też terapie chorób sercowo-naczyniowych, ponieważ kapsaicyna może wspierać działanie układu krążenia. Jest to związane z:

  • obniżeniem stężenia cholesterolu i trójglicerydów,
  • poprawianiem krążenia,
  • zmniejszeniem ryzyka zatorów i skrzepów, które są przyczyną zawałów i udarów.

Pieprz cayenne wpływa na pracę układu pokarmowego

Mogłoby się wydawać, że ostre przyprawy negatywnie wpływają na układ pokarmowy. Tymczasem pieprz kajeński świetnie wspiera procesy trawienne oraz pomaga eliminować przykre objawy z nimi związane jak wzdęcia. Co ciekawe, właściwości pieprzu cayenne są cenne podczas leczenia wrzodów żołądka. Fakt ten wynika z pobudzenia krążenia krwi w tym narządzie, a także ze stymulowania komórek żołądka do produkcji większej ilości soków trawiennych. Te z kolei wykazują działanie ochronne dla błony śluzowej żołądka.

Ostry smak nie zawsze jest więc źródłem dodatkowym problemów z wrzodami. Pieprz kajeński warto jednak w tym przypadku stosować w formie wyciągu lub kapsułek o spowolnionym uwalnianiu substancji aktywnych. Co ciekawe, działanie bakteriobójcze papryki cayenne może też zapobiegać niektórym zatruciom pokarmowym.

Wpływ pieprzu cayenne na odchudzanie

Korzystny wpływ pieprzu kajeńskiego na proces trawienia sprawia, że przyprawa ta jest również chętnie wykorzystywana jako naturalny sposób na ułatwianie odchudzania. Stosowanie pieprzu cayenne nie tylko przyspiesza metabolizm i trawienie, ale również hamuje apetyt i przyspiesza metabolizowanie tłuszczu. Ostre przyprawy dodatkowo zwiększają termogenezę ciała, co powoduje większe wydatki energetyczne związane z procesem trawienia. Pozwala to przyspieszyć spalanie kalorii, a tym samym tkanki tłuszczowej i spotęgować efekty odchudzania.

Dodatkowo wśród właściwości odchudzających pieprzu cayenne znajduje się hamowanie apetytu na tłuste, słone oraz słodkie potrawy. Działanie to znajduje jednak zastosowanie tylko w przypadku okazjonalnego spożywania tej przyprawy w niewielkich ilościach. Częste spożywanie zwiększa odporność organizmu na kapsaicynę, przez co substancja ta nie będzie efektywnie wpływała na proces odchudzania.

Jednocześnie należy wspomnieć, że pieprz kajeński może przyspieszać odchudzanie, jednak warto pamiętać, że jego stosowanie w formie przyprawy lub wyciągów powinno być jedynie uzupełnieniem prawidłowo zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej.

Papryka cayenne – pieprz kajeński na odchudzanie – stosowanie

Obecnie nie została ustalona maksymalna dawka pieprzu kajeńskiego, która miałaby być niebezpieczna dla zdrowia. Pieprz cayenne pod postacią przyprawy może być stosowany prawie przez każdego w celu urozmaicenia smaku potraw. Choć głównie należy kierować się swoją odpornością na uczucie pieczenia po jego spożyciu, to nie zaleca się stosowania więcej niż 2-3 szczypt pieprzu. W przypadku wyciągów i suplementów diety zawierających kapsaicynę, należy kierować się zaleceniami producenta lub wskazówkami dietetyka i lekarza.

Warto pamiętać, że z pieprzem cayenne w swojej diecie należy uważać, ponieważ w dużych dawkach kapsaicyna może powodować uszkodzenie wątroby i błon śluzowych, a także negatywnie wpływa na układ pokarmowy. Wzmożona uwaga zalecana jest w szczególności osobom, które zażywają leki z grupy ACE inhibitorów, teofiliny, leki hamujące wytwarzanie soku żołądkowego, czy rozrzedzające krew (warfaryna). Pieprz kajeński nie jest też zalecany osobom, które korzystają z właściwości leczniczych ziół – imbiru, żeń-szenia oraz miłorzębu. Ze względu na wysokie ryzyko interakcji ze wspomnianymi substancjami, należy zrezygnować z przyprawiania swoich dań ostrą papryczką. Stosowanie pieprzu kajeńskiego powinno również zostać ograniczone w przypadku zażywania aspiryny, ponieważ kapsaicyna może zmniejszać jej skuteczność.

Jak już wspominaliśmy, ważne aby osoby stosujące kapsaicynę w dowolnej postaci pamiętały, że jej regularne spożywanie wiąże się z uodpornieniem organizmu na ten składnik. Jest to szczególnie istotne, jeśli pieprz cayenne stosowany jest, aby poprawić metabolizm i przyspieszyć spalanie tłuszczu. Warto więc korzystać z tej przyprawy, jednak w regularnych odstępach czasu, pamiętając o zachowaniu równowagi pomiędzy częstotliwością stosowania a zachowaniem właściwości zdrowotnych.

Zastosowanie pieprzu cayenne w kuchni

Istnieje wiele dań, które doskonale komponują się z pieprzem cayenne. Jako przyprawa dodająca pikanterii sprawdza się on doskonale w wielu zupach, dressingach oraz sosach. Papryka ta doskonale wzbogaca smak mięs, ryb i owoców morza, jednak warto pamiętać, aby nie przesadzać z ilością, co zepsuje smak całej potrawy. Ciekawe połączenie smakowe stanowi gorzka czekolada z pieprzem cayenne, który wydobywa poszczególne nuty smakowe z ziaren kakaowca. Co istotne, przyprawę należy przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku bez dostępu do światła, dzięki czemu na dłużej zachowa swoje walory smakowe i zdrowotne.

Podsumowanie

Stosowanie pieprzu cayenne w codziennej kuchni lub wykorzystywanie naturalnych wyciągów i kapsułek w formie suplementu diety pozytywnie wpływa na organizm człowieka. Kapsaicyna nie tylko wspomaga walkę z infekcjami i nowotworami, ale również wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia oraz układu pokarmowego. Właśnie dlatego stosowanie kapsaicyny stało się popularne wśród osób, które poszukują skutecznych metod odchudzających. Badania naukowe pokazują, że papryka kajeńska sprzyja utracie kilogramów i spalaniu kalorii, jeśli jest elementem prawidłowo zbilansowanej diety redukcyjnej, której towarzyszy regularna aktywność fizyczna.

Kapsaicyna jest jednym z 20 składników aktywnych spalacza tłuszczu Redin.

Źródła:

  1. Anderson B.V., Byrne D.V i wsp., Cayenne pepper in a meal: Effect of oral heat on feelings of appetite, sensory specific desires and well-being, Food Quality and Preference, Volume 60, September 2017, s. 1-8
  2. Singletary K., Red Pepper Overview of Potential Health Benefits, Nutrition Today, January 2011, Volume 46, Issue 1, s. 33-47
  3. Srilaong V., Kaewkhum N., Physiological and Phytochemical Changes in Cayenne Pepper, ThaiJournalofAgriculturalScience2011,44(5), s. 16-21

Dodaj komentarz