Witamina B6 na odchudzanie

Witaminy to związki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Biorą udział w wielu reakcjach biochemicznych, a także wspierają odporność i pracę układów naszego ciała. Zadbanie o ich odpowiednią podaż wraz z pożywieniem jest szczególnie istotne podczas stosowania diety odchudzającej, ponieważ ze względu na ograniczenia dietetyczne może ona prowadzić do niedoborów. Niektóre witaminy mogą również usprawniać proces odchudzania, czego doskonałym przykładem jest witamina B6.

Z artykułu dowiesz się:

Czym jest witamina B6?

Witamina B6 została odkryta w 1934 roku przez Paula Gyorgyego – amerykańskiego biochemika. Był on również odpowiedzialny za okrycie innych witamin, takich jak ryboflawina (witamina B2) oraz biotyna (witamina H). Witaminą B6 określa się związki zaliczane do pochodnych pirydyny, takie jak pirydoksyna, pirydoksal oraz pirydoksamina. Substancje te reprezentują witaminy z grupy B.

Witamina B6 wchłaniana jest z przewodu pokarmowego do krwiobiegu, gdzie wykorzystywana jest na bieżące potrzeby oraz magazynowana w wątrobie, mózgu, nerkach oraz mięśniach w postaci fosforanu pirydoksalu. Związek ten w formie koenzymu bierze udział w przemianach aminokwasów oraz stanowi składnik blisko 100 enzymów biorących udział w przemianach biochemicznych naszego organizmu.

Witaminy z grupy B są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poza witaminą B6 w grupie tej znajduje się:

  • witamina B1 – tiamina,
  • witamina B2 – ryboflawina,
  • witamina B3 (nazywana też PP) – niacyna,
  • witamina B5 – kwas pantotenowy,
  • witamina B7 (nazywana też witaminą H)- biotyna,
  • witamina B9 – kwas foliowy,
  • witamina B12 – kobalamina.

Dodatkowo w grupie witamin rozpuszczalnych w wodzie poza witaminami z grupy B znajduje się także witamina C. Cechą charakterystyczną tych witamin jest brak możliwości lub niewielka zdolność magazynowania. W efekcie ich nadmiar wydalany jest wraz z moczem. To właśnie dlatego witamina B6 powinna być regularnie dostarczana wraz z dietą.

  • 20 składników aktywnych
  • wspiera metabolizm
  • pomaga w kontroli wagi
  • darmowa opieka dietetyka przez 50 dni

Działanie witaminy B6 w organizmie

Witamina B6 zaliczana do witamin rozpuszczalnych w wodzie jest niezbędna do produkcji około 100 enzymów odpowiedzialnych za procesy biochemiczne zachodzące w naszym organizmie. Jej obecność warunkuje także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Niedobór tej witaminy wiąże się z wystąpieniem chorób neurologicznych, które wynikają z przedwczesnego starzenia się neuronów. Dodatkowo obecność witaminy B6 wspiera dobry nastrój. Wszystko dlatego, że bierze ona udział w syntezie serotoniny, której niedobory są często stwierdzane u osób borykających się z depresją i obniżonym samopoczuciem. Dodatkowo związek ten reguluje poziom cysteiny w organizmie, która w nadmiarze może prowadzić do rozwoju miażdżycy.

Regularne dostarczanie organizmowi witaminy B6 wraz z pożywieniem oraz z suplementami diety odgrywa też kluczową rolę w krwiotworzeniu. Wszystko dlatego, że jest ona niezbędna do syntezy hemoglobiny odpowiedzialnej za przenoszenie cząsteczek tlenu i dwutlenku węgla przez erytrocyty. Niedobory witaminy B6 mogą więc wiązać się z powstawaniem niedokrwistości, która w zaawansowanej postaci może być zagrożeniem dla zdrowia.

O roli witaminy B6 mówi się także w kontekście zachowania pięknego wyglądu i urody. Pirydoksyna jest bowiem ważna dla zachowania zdrowych włosów oraz odpowiednio nawilżonej, gładkiej skóry. Związek ten jest szczególnie ważny dla kobiet, ponieważ może łagodzić objawy PMS oraz bóle menstruacyjne.

Witamina B6 a odchudzanie

Rozmawiając o roli witaminy B6 w organizmie, nie sposób również nie wspomnieć o jej znaczeniu podczas odchudzania. Wszystko dlatego, że bierze ona udział w przemianach aminokwasów. Rola ta polega na przekształcaniu tryptofanu w niacynę, czyli witaminę PP. Dodatkowo witamina B6 bierze udział w metabolizmie tłuszczów, węglowodanów, białek oraz hormonów odpowiedzialnych za stymulowanie układu nerwowego – wspomnianej już serotoniny oraz adrenaliny. Co więcej, pirydoksyna uczestniczy w przekształcaniu kwasu linolowego w kwas arachidonowy oraz bierze udział w syntezie glikogenu – zapasowego materiału energetycznego. Związek ten pozwala też przekształcać zmagazynowany glikogen w glukozę, będącą głównym źródłem energii dla naszego organizmu. Tak wielokierunkowe działanie sprawia, że łatwiej jest stracić nadprogramowe kilogramy.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B6

W związku z uczestnictwem witaminy B6 w procesach przemiany aminokwasów budujących cząsteczki białek, zapotrzebowanie na ten składnik uzależnione jest od spożycia białka, ale także od wieku, płci i ogólnego stanu zdrowia. Zapotrzebowanie na pirydoksynę u osób dorosłych według zalecanego dziennego spożycia (RDA) opracowanego przez Instytut Żywności i Żywienia wynosi od 1,3 do 1,7 mg. Wyjątek stanowią kobiety w ciąży, które powinny dostarczać 1,9 mg witaminy B6 oraz kobiety ciężarne, których zapotrzebowanie na ten składnik wynosi 2 mg. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że wchłanianie witaminy może być utrudnione przez spożywanie alkoholu oraz zażywanie niektórych leków.

Warto także mieć na uwadze, że każda z witamin rozpuszczalnych w wodzie jest wrażliwa na działanie obróbki termicznej, fizycznej i mechanicznej, czego świetnym przykładem jest witamina C. Podobnie wygląda to w przypadku witaminy B6. Straty prezentują się następująco:

  • 15-70% w wyniku mrożenia warzyw i owoców,
  • 50-70% podczas obróbki kulinarnej mięsa,
  • 50-90% w wyniku przemiału zbóż.

Warto o tym pamiętać podczas przygotowywania posiłków i w miarę możliwości spożywać produkty świeże oraz pełnoziarniste, które dostarczają więcej witamin i składników odżywczych, co jest szczególnie istotne podczas odchudzania.

Niedobór witaminy B6 – objawy

Niedobór witaminy B6 zdarza się rzadko, ponieważ witaminę tę można spotkać w wielu często spożywanych produktach spożywczych. Jednak objawy niedoboru uzależnione są od stopnia nasilenia deficytu w organizmie.

Ze względu na wiele istotnych funkcji, niedobór tej witaminy uniemożliwia prawidłowy przebieg reakcji biochemicznych zachodzących w ludzkim ciele. Przede wszystkim następuje zmniejszenie syntezy białek ustrojowych oraz kwasów nukleinowych DNA i RNA, które są niezbędne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu. Częstym skutkiem niedoboru witaminy B6 jest również wspomniane już zaburzenie syntezy hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi odpowiedzialnego za przenoszenie cząsteczek tlenu i dwutlenku węgla u ludzi. Niedobór witaminy B6 daje się także odczuć w postaci obniżenia odporności organizmu, co z kolei wiąże się z częstszymi i nawracającymi infekcjami wirusowymi lub bakteryjnymi.

Wśród innych, mniej charakterystycznych objawów niedoboru witaminy B6 należy wymienić również:

  • utrudnione odchudzanie,
  • zmiany skórne – zaczerwienie lub łuszczenie,
  • problemy ze snem,
  • problemy z koncentracją,
  • nadpobudliwość nerwową,
  • łupież i wypadanie włosów,
  • drętwienie kończyn,
  • niedokrwistość makrocytarna.

Dodatkowo warto pamiętać, że niedobór witamin z grupy B może manifestować się w podobny sposób, dlatego aby ustalić, której witaminy brakuje organizmowi, potrzebna jest dalsza diagnostyka.

Witamina B6 jest istotna również dla zdrowia oraz prawidłowego rozwoju dzieci. Jej niedobory mogą być poważne w skutkach i wywołują:

  • opóźnienie umysłowe,
  • problemy z prawidłową budową kości,
  • padaczkę,
  • drażliwość i płaczliwość u niemowląt i małych dzieci.

Obok nieprawidłowo zbilansowanej diety, niedobór witaminy B6 najczęściej może pojawić się u kobiet stosujących długotrwale leki antykoncepcyjne, będących w ciąży lub karmiących piersią (znaczne zwiększenie zapotrzebowania) oraz u osób zażywających leki przeciwgruźlicze. Niedobór zdarza się również u seniorów oraz palaczy.

Źródła pokarmowe witaminy B6

Witaminy z grupy B można znaleźć zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Najlepszym ich źródłem są jednak drożdże piwowarskie oraz produkty pełnoziarniste, np. makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy, otręby, czy kasza gryczana. Dodatkowo świetnym źródłem witamin w tym przypadku będą orzechy włoskie i laskowe, kiełki pszenicy, banany, warzywa liściaste, awokado oraz nasiona roślin strączkowych. Wśród produktów pochodzenia zwierzęcego witaminę B6 można znaleźć w mleku, jajach oraz mięsie wieprzowym i drobiowym, zwłaszcza w wątróbce.

Dodatkowo witamina B6 w niewielkich ilościach, które nie zaspokajają zapotrzebowania organizmu, syntetyzowana jest przez bakterie flory jelitowej.

Suplementacja witaminy B6 – witamina w kapsułkach

Witamina B6, nazywana pirydoksyną dostępna jest na rynku w formie suplementu diety w różnych formach. Najczęściej spotykany jest chlorowodorek pirydoksyny oraz połączenia w jednej kapsułce z magnezem. Dlaczego? Witamina B6 ułatwia przyswajanie magnezu, który jest jedynie częściowo absorbowany z przewodu pokarmowego. Pirydoksyna zwiększa przyswajalność magnezu nawet o 20-40%, to właśnie dlatego często występuje w preparatach z magnezem. Znaleźć ją także można w kompleksach witamin z grupy B oraz w drożdżach w tabletkach. Witaminę B6 zawiera również spalacz tłuszczu Redin, który zawiera również 19 innych substancji aktywnych, które pomagają redukować masę tłuszczową.

Podsumowanie

Witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowej pracy układu nerwowego i syntezy hemoglobiny. Jej rola jest jednak również nieoceniona podczas odchudzania ze względu na uczestnictwo w metabolizowaniu białek, tłuszczy i węglowodanów. Warto więc zadbać o jej odpowiednią podaż, zwłaszcza podczas stosowania diety redukcyjnej. To doskonały sposób, który może wspomagać odchudzanie.

Źródła:

  1. Parra M., Stahl S., HellmannH., Vitamin B6 and Its Role in Cell Metabolism and Physiology, Cells2018, 7(7), s. 84
  2. Ramos R., Pras-Raves M., Gerrits J. i wsp., Vitamin B6 is essential for serine de novo biosynthesis, Journal of Inherited Metabolic Disease, volume 40, s. 883–891(2017)
  3. Wilson M., Plecko B., Mills P. i wsp., Disorders affecting vitamin B6 metabolism, Journal of Inherited Metabolic Disease, Volume42, Issue4, July 2019, s. 629-646

Dodaj komentarz