Dlaczego nie mogę schudnąć?

Odchudzanie to długi proces wymagający wiele samozaparcia oraz kontroli. Zdarza się jednak, że mimo szczerych chęci pacjenci wciąż zadają sobie pytanie, dlaczego nie mogę schudnąć? W takim momencie nie warto się poddawać. Lepiej upewnić się, czy nie popełniasz jednego, a nawet kilku podstawowych błędów, które powodują u Ciebie problemy ze schudnięciem. Prawidłowe podejście do diety oraz aktywności fizycznej jest kluczowe dla ruszenia z miejsca. Sprawdź, jakie błędy możesz popełniać!


Z artykułu dowiesz się:

Nie potrafię schudnąć – na czym polega prawidłowe odchudzanie?

Proces odchudzania ma na celu zmniejszenie masy ciała. Twoim celem powinno być dążenie do prawidłowej wagi, którą wyznaczysz za pomocą kalkulatora BMI. Ma ona kluczowe znacznie dla zachowania zdrowia oraz dobrego samopoczucia. W praktyce utrata tkanki tłuszczowej związana jest z wytworzeniem deficytu kalorycznego. Oznacza to, że każdego dnia należy spożywać mniej kalorii, niż potrzebuje Twój organizm. Aby schudnąć 1 kg, potrzebny jest deficyt rzędu 7000 kcal.

Niedobór kalorii organizm rekompensuje sobie ze zmagazynowanej energii, głównie w postaci tkanki tłuszczowej. Proces odchudzania wymaga jednak rozsądnego podejścia do tematu, aby kaloryczność posiłków nie była zbyt niska, co może przynieść więcej szkody niż pożytku. Pamiętaj, że odchudzanie w wolniejszym tempie na poziomie 0,5-1 kg na tydzień to wartość optymalna i naprawdę nie warto chudnąć szybciej.

Dlaczego nie chudnę? Powodów może być wiele!

Nie mogę schudnąć – to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań wśród pacjentów gabinetów dietetycznych. Udanie się do specjalisty jest jednak doskonałym krokiem, który pomoże ci przyjrzeć się swojej dotychczasowej diecie. Dietetyk nie tylko zważy cię i zmierzy, ale także ustali zapotrzebowanie kaloryczne oraz dopuszczalny dzienny limit kalorii na podstawie twoich danych. Kluczowe jest jednak przeprowadzenie wywiadu dietetycznego, w czasie którego możesz poznać wiele przyczyn będących odpowiedzią na pytanie, dlaczego nie umiem schudnąć. Oto kilka najczęściej popełnianych błędów.

Pomijanie śniadania na początku dnia

Nie na marne już od dziecka słyszymy, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że jest on kluczowy dla zachowania prawidłowej masy ciała. Spożycie pełnowartościowego śniadania do godziny po wstaniu z łóżka dostarcza nie tylko niezbędnej energii, ale również podnosi poziom glukozy, co skutecznie reguluje apetyt w ciągu dnia. Niektóre badania sugerują również, że osoby, które pomijają poranne śniadania, spożywają więcej kalorii podczas późniejszych posiłków, co sprzyja tyciu.

Spożywanie zbyt małej ilości posiłków

Według zasad opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia każdy z nas powinien spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia. Ważne, aby zadbać też o ich regularność. Najlepiej, jeśli będą one rozmieszczone co 3-4 godziny. Jeśli nie możesz schudnąć zastanów się, jak często spożywasz posiłki. Osoby, które jedzą 2-3 razy na dzień mają większe tendencje do spożywania dużych ilości jedzenia w trakcie jednego posiłku, co jest błędem. Regularne spożywanie posiłków pozwala bowiem na bieżąco wykorzystywać dostarczone kalorie, co zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

Podjadanie to wróg odchudzania

Jednym z pierwszych pytań, jakie należy sobie zadać, gdy nie możesz schudnąć, jest ustalenie, czy podjadasz między posiłkami. W pierwszej chwili zapewne odpowiesz instynktownie, że przestrzegasz swojej diety, jednak warto się nad tym głębiej zastanowić. Może podczas przygotowywania posiłków próbujesz poszczególnych składników? A może w towarzystwie innych osób chętnie z ciekawości testujesz ich dania? Może wreszcie nieświadomie chrupiesz coś, czytając książkę lub oglądając TV?

Szczera odpowiedź na te pytania pozwala często odpowiedzieć sobie, dlaczego nie mogę schudnąć. Aby uniknąć takich błędów podczas odchudzania, warto prowadzić dzienniczek żywieniowy, w którym wpisuje się wszystkie produkty spożyte w ciągu dnia. Jest to łatwy sposób na skontrolowanie kaloryczności swoich posiłków.

Pomijanie ważnych składników odżywczych w diecie

Codziennie zadajesz sobie pytanie, czemu nie chudnę i szukasz nowych składników, które ograniczasz w swoim jadłospisie? To błąd! Wiele osób ma tendencje do eliminowania węglowodanów ze swojego menu. Tymczasem są one doskonałym źródłem wielu witamin i składników mineralnych, a przede wszystkim błonnika pokarmowego, który znajdziesz również w owocach i warzywach. Ma on kluczowe znaczenie w odczuwaniu sytości po spożytym posiłku, a także reguluje pracę jelit. Dodatkowo węglowodany są niezbędne do prawidłowego metabolizowania tłuszczów w organizmie, dlatego nie może ich zabraknąć podczas odchudzania.

Co więcej, osoby ograniczające węglowodany w codziennej diecie mają skłonności do zwiększonego spożycia tłuszczów. Tłuste mięsa, wędliny, sery i nabiał nie są sprzymierzeńcem odchudzania. Należy więc je zastąpić chudym mięsem, rybami oraz nabiałem o niskiej zawartości tłuszczu.

Trudności z liczeniem kalorii

Przestrzeganie diety wymaga kontroli kaloryczności swoich dań, dlatego warto opanować tę umiejętność. Podczas wykonywania obliczeń, warto jednak pamiętać również o tzw. ukrytych kaloriach. Znajdziesz je przykładowo w spożytym alkoholu, cukrze, mleku lub śmietance dodanej do kawy, pestkach i orzechach w sałatkach, a także w niewłaściwie oszacowanej ilości spożytego masła lub oleju użytego do smażenia. To właśnie tego typu niedoszacowanie jest często odpowiedzią, dlaczego nie mogę schudnąć.

Zbyt niska aktywność fizyczna

Zmiana nawyków żywieniowych jest kluczowa podczas odchudzenia, jednak osiągnięcie wymarzonej masy ciała nie jest możliwe bez wprowadzenia aktywności fizycznej. Wysiłek powinien być dostosowany do twoich potrzeb i możliwości. Najlepiej, jeśli znajdziesz aktywność, która przypadnie ci do gustu. Nie każdy musi przecież biegać, pływać lub jeździć na rowerze. Jeśli tego nie lubisz, może spodobają ci się zajęcia fitness lub intensywne lekcje w szkole tańca? Regularna aktywność fizyczna to sposób na przyspieszenie tempa metabolizmu, ale również poprawienie twojej sprawności i samopoczucia. Pamiętaj, że nawet spalenie 100 kcal dziennie jest sukcesem i przybliża Cię do upragnionej masy ciała.

Picie zbyt małych ilości wody

Woda stanowi niezbędne środowisko dla procesów fizjologicznych zachodzących w naszym organizmie. Nie może więc jej zabraknąć zwłaszcza podczas odchudzania, kiedy potrzebne jest sprawne usuwanie zbędnych produktów przemiany materii. Zaleca się, aby każdego dnia spożywać minimum 1,5-2 litry wody. Pamiętaj, że najlepsza będzie dla Ciebie czysta woda mineralna. Na tempo metabolizmu doskonale wpływa też herbata zielona i czerwona, kawa oraz herbatki ziołowe. Woda znajduje się również w spożywanych warzywach i owocach, a także zupach, co warto doliczyć do całościowego bilansu wodnego.

Późne jedzenie kolacji

Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być zjedzony na 2-3 godziny przed snem. Czas ten jest wystarczający na stawienie lekkiej kolacji. To bardzo ważne, ponieważ nocą organizm skupia się na regeneracji i działa na zwolnionych obrotach. Jeśli będziesz jadać późne kolacje, nie tylko gorzej się wyśpisz, ale również zwiększysz swoje tendencje do tycia. Szkoda więc zaprzepaścić wypracowanych efektów.

Nie mogę schudnąć – jakie badania warto wykonać?

Zdarza się, że problemy z odchudzaniem wynikają z zażywanych leków lub chorób współistniejących. Pod lupę należy wziąć w szczególności hormony. Skłonności do tycia mogą mieć związek z niedoczynnością tarczycy, dlatego warto poprosić lekarza o zbadanie hormonów tarczycy. Pytanie, dlaczego nie mogę schudnąć często zadają sobie również kobiety w okresie menopauzy, których gospodarka hormonalna również jest mocno zachwiana. Kiedy dołączysz do tego zmniejszające się wraz z wiekiem tempo metabolizmu, otrzymasz odpowiedź na swoje trudności z odchudzaniem. W tym przypadku konieczne będzie zweryfikowanie kaloryczności diety.

Dodatkowo istnieją lekarstwa, które utrudniają odchudzanie. Zwiększony apetyt oraz utrudnione spalanie tłuszczu może być wynikiem zażywania glikokortykosteroidów, neuroleptyków, leków przeciwdrgawkowych, środków antykoncepcyjnych i uspokajających, leków przyjmowanych w cukrzycy lub w leczeniu depresji.

Podsumowanie

Przedstawione w artykule rady mogą być odpowiedzią na pytanie: dlaczego nie chudnę. Przeanalizuj w zgodzie ze sobą punkt po punkcie i zastanów się, gdzie może leżeć problem. Jeśli jednak potrzebujesz pomocy, zgłoś się do dietetyka, który ułatwi twoją drogę. Zastanów się również, czy nie oczekujesz zbyt szybko efektów odchudzania. Redukcja masy ciała to proces, który może trwać wiele miesięcy, a niekiedy nawet lat. Nie warto więc zbyt szybko się poddawać.

Źródła:

  1. Garrow J. S., Proceedings of the Nutrition Society 50, 493-499, The safety of dieting
  2. Wawrzyniak A., Hamułka J., Kiełek K., Rocz Panstw Zakl Hig 2007; 58(2):427-35, Assessment of the nutritional value of slimming diets


Dodaj komentarz